10 mei 2013 – Montluçon-Felletin: Niet simpel…

Na de overnachting en het ontbijt in de hotelketen Campanile van Montluçon vertrokken we om 08.’45 uur voor een nieuwe tocht. Al meteen werden onze nog niet opgewarmde spieren op de proef gesteld door een lange nijdige klim aan de voet van het Centraal Massief die ons stilaan naar het plateau moest brengen. Van dit type hellingen kregen we er vandaag verschillende te verwerken. De klimsnelheden bedroegen op het einde nog nauwelijks 7 Km/uur. Hoe vaak heb ik al lager willen schakelen dan “1”.

De pijn in de benen is dan vaak stekend en vooral na een korte pauze snijdt deze door je spieren. Onze eerbied voor de fietsers en renners, tot welke categorie ze dan ook mogen behoren, is groot. Over Lance Armstrong willen we vanaf nu geen slecht woord meer horen. Welke hulpmiddelen hij ook heeft gebruikt, we zijn erachter gekomen dat je een groot atleet moet zijn om zo’n prestaties te leveren.  

Het weer was bewolkt-zonnig maar de temperaturen waren niet geweldig. Tijdens de afdalingen is het gewoon koud en de Mistral verplicht ons tijdens de afdalingen stevig bij te trappen want anders dreigen we zelfs stil te vallen.

Bij het verlaten van Felletin liet Anita ons weten dat het vinden van een overnachtingsplaats onmogelijk leek. De hoogdagen van 08 en 09 mei samen met de brugdag vandaag naar het weekend toe maakten dat alles volzet of gesloten was. Ook de hulp vriendelijk fietsend echtpaar voorzien van een gsm met internet kon ons leed niet verzachten. Uiteindelijk moesten we terug naar Felletin en werden we geholpen door de beambte van Toeristische Dienst. Zij vond voor ons een overnachtingsplaats in Aubusson, 10 km terug terwijl onze fietsen in Felletin op een bewaakte plaats mochten achterblijven.

Vandaag moesten we het door de omstandigheden stellen met 84 km. Anita voelde het aan alsof ze was tekort geschoten maar dat is natuurlijk niet zo. Zij had hard gezwoegd door van het ene dorp naar het andere te rijden en telkens opnieuw in het Frans te informeren naar een overnachtingsplaats. Niet simpel. Dank U Anita, je doet dat ongelooflijk goed.

De tocht is zwaar. Soms is het voor ons amateurs echt “beulenwerk”. Ondanks we elke dag behoorlijke resultaten halen in de gereden afstand moet gezegd dat we dit niet zonder grote inspanningen bereiken. Dit laat fysiek en mentaal sporen na. De zitbeentjes worden behoorlijk gevoelig waardoor we regelmatig recht op de trappers gaan staan. Je kan natuurlijk ook naast je fiets gaan staan maar dan gaat het niet vooruit.

Mijn partner kampt al enkele dagen met een mindere mentale toestand. Ze slaapt niet zo best, de zware fysieke inspanningen, de koude, de regen, pijnlijke spieren, de lange dagen, de ene helling na de andere… Dit heeft dus gevolgen. We wisten dat dit zou komen. Maar je kan echt niet inschatten welke de impact is van al deze elementen op het mentale. Je moet het aan den lijve ondervinden.

Deze tocht naar SdC is een droom die ze al lang koestert en ze mag die zeker niet opgeven. Ze heeft hier met echte hoogspanning naar toe geleefd. In de mate van mijn mogelijkheden doe ik dan ook mijn best haar te helpen bij het realiseren van dit doel. Dit betekent  haar regelmatig aanmoedigen, zolang ik zelf nog adem heb, een schouderklopje en haar uit de wind zetten door op kop te rijden waardoor ze een beetje energie kan sparen. Het is echt niet simpel en we moeten elkaar helpen.  Ik realiseer me dat het morgen mijn beurt kan zijn om in een dip te zitten. En een dip is echt niet waar we hier op zitten wachten. We kunnen die missen als tandpijn. We hebben elkaar hard nodig.  

Beste Anita en Bea, jullie zijn ongelooflijk dappere partners en ik bewonder jullie moed en strijdlust. En dikke hartverwarmende knuffel van mij.  

Volgende update zodra we internet hebben.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op 10 mei 2013 – Montluçon-Felletin: Niet simpel…

  1. Ann & Carl zegt:

    Bea, Alex & Anita,

    Het is zondermeer knap waar jullie mee bezig zijn. Dat jullie bij zo’n onderneming soms een dip hebben, is heel normaal en moeten jullie ook een plaats laten hebben.
    Als jullie terug kijken op de voorbije week, dan hebben jullie 3 een enorme prestatie neergezet waar wij met veel bewondering naar kijken.

    Bea, je wordt op de proef gesteld, maar wij weten dat jij je hier door slaat. Je bent een lang gekoesterde droom aan het realiseren, waar je je verdere leven met enorm veel voldoening op zal terug kijken.

    Anita, door jouw inzet en organisatietalent achter de schermen, verzet je bergen werk om het Alex en Bea zo comfortabel mogelijk te maken.

    Alex, knap van je hoe je dit aanpakt en op welke manier jij alles draaglijk probeert te maken.

    Vanuit een regenachtig Diepenbeek sturen wij jullie alles toe, wat jullie kunnen gebruiken jullie expeditie met succes af te werken.

    🙂 🙂 🙂

  2. Georgette zegt:

    Lieve Anita,Alex en Bea

    Bewondering alom,dat is wat ik voel voor jullie!
    Wens jullie dan ook nog veel moed en doorzettingsvermogen!
    Groetjes

  3. Gerda Jacobs zegt:

    Goedemorgen team Compostela!
    Aan alle 3 veel goede moed!
    Dat dipje ging er ongetwijfeld komen (voor elk van jullie), maar Bea kennende : zo rap ze eronder zit, zit ze er ook weer bovenop, waarbij ik zeker niets wil onderschatten! Misschien is een dagje rust een optie? Liefs Gerda

  4. Nicole Schepers zegt:

    Alex, Anita en Bea,
    Ik heb een onmetelijke bewondering voor wat jullie doen.
    Probeer de moed erin te houden. Ik zal kaarsjes branden om jullie de kracht te geven om dit vol te houden.
    Johan volgt je avontuur ook met veel bewondering, hij zei net dat hij een trip naar Rossi al zwaar vond !!! Stel je voor !!!

    Veel succes

    Nicole en Johan

  5. Lieve roeffaers zegt:

    Respect !!!
    Het is niet niks wat jullie aant presteren zijn, dus wees al maar gans trots op wat jullie tot nu toe gedaan hebben. Smeer savonds maar goed die verkrampte spieren in flat kan deugd doen, even ontspannen en tot rust komen en anders een halve of ganse rustdag inbouwen zodat je niet helemaal over je grenzen gaat….hou de moed erin, wij duimen!
    Lieve &. Co.

  6. Denise zegt:

    Wat een prestaties zijn jullie daar aan t neerzetten? Ik heb er geen woorden voor, en heb natuurlijk al een traantje weggepinkt van ontroering als ik mij probeer voor te stellen hoe jullie alle moed en spierkracht bijeen rapen. Als t nie anders gaat, dan meer een rustdagske misschien. t Zal op een dagske nie aankomen. En wij duimen zelfs op rustdagen.
    Beake hupsakee è, achter Alex zijne brede rug, nu het nog kan, volgende week is die misschien 10 cm smaller.

    En klenne, ze weten wel zulle da ge e goe beddeke zoekt voor s’nachts. Gij zijt de verzorger è, ze weten wel wat ge allemaal voor hun doet.
    toi toi alle 3
    Denise
    XXX

  7. Mieke Swerts zegt:

    Anita, Alex en Bea,
    Wij hier hebben ook heel veel bewondering voor jullie drietjes. Het is nie niks wat jullie doen. Het is een hele uitdaging. Morgen is het zondag. Ik zou zeggen neem het ervan en rust eens goed uit. Het zal jullie goed doen. En dan gaat het de volgende dag weer eens zo goed. Veel moed.

    Groetjes,
    Mieke

  8. greet zegt:

    komaan beake, niet versagen, doorbijten potverdikke

    groeten van ronny king

  9. Nadine zegt:

    Ik volg jullie blog tot op het lettertje. Heel knap geschreven. ’t Snijdt wel door een mens heen om die ontberingen te lezen. Maar Bea, ik weet dat je een ‘krak’ bent. Ik las de reactie van Carl en ik kan niet veel meer dan me erbij aansluiten. Ik weet dat je het kunt; doch misschien toch even naar lichaam en geest luisteren en voor heel even eraan toegeven, energie rapen. Jullie zijn immers al een week elke dag grote afstanden aan het fietsen. Ik wens jullie alle succes en doorzetting ! En jullie kunnen nu al op een knappe prestatie terugblikken ! Succes!

Geef een reactie

