18 mei 2013: Puente la Reina – Laguardia

Beste lezer en volger van deze blog, eer ik wat over vandaag ga vertellen wil ik graag even terug naar gisteren. In de blog kon je lezen hoe we vanuit St-Jean-Pied-de-Port naar Puente la Reina  fietsten.

Het leek me bij het nalezen van onze tekst alsof we met de vingers in de neus als jonge berggeiten even over de Pyreneeën zijn gehuppeld. Uit onze tekst leek me namelijk niet zo duidelijk naar voren te komen hoe we daar hebben gezwoegd en gezweet. Wel, het was een erg inspannende en vooral emotioneel zwaar beladen tocht. Ik ben er niet de man naar om dit toe te geven maar bij momenten stond het water zelfs in mijn ogen. Zo, dat weet je nu ook weer.

Daarenboven wil ik ook doen opmerken dat mijn fietspartner het heel zwaar heeft gehad en op een gegeven ogenblik zelfs werd verplicht af te stappen. Maar mijn bewondering voor haar is enorm groot. In plaats van uitgeput en ontmoedigd langs haar fiets te gaan zitten en uit te huilen heeft ze deze aan de hand genomen en haar last verder naar boven geduwd. Op mijn voorstel om haar bagage over te laden op mijn fiets kwam een duidelijk antwoord: “Neen, ik wil mijn eigen pelgrimstocht, inclusief de lasten ervan, zelf dragen”. Dit vind ik, en ik kan het weten, buitengewoon dapper en moedig. En dat alles moest me van het hart. 

In het stadje Puente la Reina bezochten we gisterenavond ook nog een pelgrimrefuge waar we gebruik mochten maken van de wasmachine. Het was een uitstekende gelegenheid om er de sfeer op te snuiven en al die pelgrims uit verschillende landen daar samen te zien zitten en verbroederen.

Vandaag verlieten we om 09.30 uur Puente la Reina. Het regende pijpenstelen en was koud. Een strakke wind maakte het winterse onaangename gevoel nog een beetje duidelijker. Om het onszelf een beetje gezellig te maken trokken we dan maar wat meer kledij aan. Tot vier lagen dik, inclusief overlaarzen.

De rit die we vandaag volgden was deze uitgewerkt door de mensen van Pasar-Govoka en loopt met een omweg naar Santo-Domingo-de-la-Calzada. Dit zou een prachtige rit zijn geweest met formidabele vergezichten maar wind en regen maakten het ons onmogelijk hiervan te genieten. De vallei van de Rioja kwam voor ons niet tot zijn recht.

De lange klim, ruim 16 km, de harde wind en regen, hebben onze emoties op de proef gesteld en spieren aangetast. Het ging zelfs zover dat we in een lange afdaling van 7% flink moesten bijtrappen om niet stil te vallen.

Na bijna zeven uur fietsen, bereikten we net de meet van 100 km. Dit was om 18.15 uur.  Samengevat: vandaag was een baaldag.

 Maar ik wil het ook nog hebben over ons “moeke”, Anita. Zo je zou denken dat voor deze tocht iets is als “Club Med”, welnu dan heb je het mis. Voor haar is het in samenspraak met ons om op een bepaalde plaats te zoeken naar een overnachtingsplaats. Eenvoudig zou je denken, maar niets is minder waar. De locatie mag niet te ver buiten de route liggen, liefst niet te duur, plaats om onze fietsen te stallen, een kamer van drie of twee kamers, zo mogelijk voorzieningen om de was te doen, tijdig ontbijt, avondeten, wifi, enz… En dit alles in een taal die niet de hare is. En eenmaal wij toekomen vangt ze ons op en helpt de was te doen wanneer er geen machine voorradig is. Een niet te missen schat en schakel in ons team.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op 18 mei 2013: Puente la Reina – Laguardia

  1. Denise zegt:

    En tussen al die taakjes door heeft ons klein moeke gisteren zaterdag tijd gevonden om naar de markt te gaan, zoals elke andere zaterdag. Was het dan deze keer wel om fruit te zoeken voor de dappere fietsers en niet om bij te kletsen en koffie te drinken met zus.

  2. christiane van tant Lucie zegt:

    het lezen van je laatste mail heeft me kippevel bezorgd !

Geef een reactie

